ABOUT

LAKUA started out in photography during collage, while traveling around the world with a camera and being absorbed in listening to and performing the music such as blues and jazz. Meanwhile, he made a trip to India and Nepal for six months for exploring his growing concern to Buddism. After coming back from the trip, he began to experience a vision of a flood of colours engulfing him, which made him give up photography and work on painting. While working in a car factory, construction and archaeological site, he continued to paint intensively for next seven years, until he fell in a creative slump.

 

While having a break from the creative activity, he encountered the legendary photo book of Daido Moriyama Bye Bye, Photography, which attempted to break down all forms and ideas of photography. Being stunned and absolutely enthralled by Daido’s work, he also became fascinated by the great artists such as Francis Bacon and Gerhard Richter for whose artworks photography plays an important role. Inspired by their works, and years after his obsessive quest, he found a space which opens up immense potentialities on the border between painting and photography, which opened up a new vision in resuming his creation. He currently works on the theme of light and colour, sound and silence, exploring the artworks incorporating image, music and word.

 

As a part of his creative practice, for over ten years, he engages in organising the concerts of Randy Weston and Abdullah Ibrahim at Kamigamo shrine in Kyoto (a world heritage-listed shrine). A deep spiritual communion with these jazz giants has a tremendous impact on his art. Besides, Buddhism and spiritual heritage of India continues inspiring a core part of his practice – the teaching of Buddha variously developed in Japan including Zen, and the teaching of Ramana Maharshi which he encountered in India.

1973年 愛媛県生まれ。

 

大学のときに写真に出会い、在学中から卒業後にかけて、世界各国を旅し撮影をおこなう。それと同時に、ブルースやジャズといった音楽に傾倒し、自身でも演奏を続ける。そうした中で、以前から持ち続けていた仏教への関心から、インド・ネパールへと旅立つ。6ヶ月におよぶ旅行からの帰国後、突如として、色彩の溢れ出すような幻覚を視るようにようになり、写真家となることを断念、絵画へ転向。自動車の工場、建築現場、遺跡発掘等、様々な職につき、働きながら、絵画作品を制作し続ける。7年間の集中的な活動の後、まったく絵が描けなくなり、一切の活動を停止。

 

その後、森山大道氏の、写真を極限まで破壊しつくした伝説の写真集『写真よさようなら』に出会い、強烈な衝撃を受ける。さらにはフランシス・ベーコン、ゲルハルト・リヒターといった、写真を重要な起点として創作を繰り広げる画家、美術家からの、深いインスピレーションを得て制作を再開。現在は、写真と絵画のみならず、映像と音楽と言葉、それら間にある、無限の可能性の中を移動しながら、光と色、音・言葉と沈黙、といったテーマをもとに、作品をつくり続けている。

 

世界遺産でもある京都の上賀茂神社、そこで開催されているランディ・ウエストン、アブドゥーラ・イブラヒムらのコンサートにも、10年以上にわたって携わっており、このジャズの巨人達との深い精神的な交流から得たものは、彼の活動に非常に大きな影響を与えている。そして日本で様々な形で花開いた、禅を始めとする、ブッダの教え、そしてインドへの旅を通して触れることとなった、ラマナ・マハルシ等の聖賢の教えは、彼の創作におけるインスピレーションの核心をしめている。

 

 

Lakua

Manabu Yamada